درس 14                                   گذراندن اوقات فراغت

 

1- اوقات فراغت را تعریف کنید.

انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند. به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است « اوقات فراغت » می گویند.

2- منظور از فراغت چه زمانی است ؟

فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.

3- برای دانش آموزان چه زمان هایی فرصت خوبی برای انجام فعالیت های دلخواه است ؟

روزهای تعطیل و ایام تعطیلات تابستان

4- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت به تنهایی می توانید انجام دهید ، مثال بزنید.

بعضی از کارها مانند مطالعه یا حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن را ممکن است به تنهایی انجام دهیم.

5- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن ها برنامه ریزی کرد ، مثال بزنید.

رفتن به سفرهای زیارتی یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده و دوستان

6- منظور از در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت چیست ؟

ممکن است در محلّ زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم. در این صورت از روش هایی با امکانات و هزینه ی کم تر استفاده می کنیم.

7- چند نمونه از شیوه های گذران اوقات فراغت در گذشته را نام ببرید.

شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ف مجالس نقّالی و بازی های گروهی

8- چند بازی قدیمی را که از گذشته تا کنون در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید.

قایم باشک ( قایم موشک) ، نون بیار کباب ببر ، عمو زنجیر باف ، الک و دولک ، بادبادک بازی و طناب بازی

9- مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید.

کتاب خانه های عمومی ، کتباخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ف نمایشگاه ها بوستان ها ( پارک ها) ، مجموعه های شهر بازی ، ارودگاه ها ، مجتمع های فرهنگی - هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها (گنجینه ها ) ، فرهنگ سراها ، نگارخانه ها ، مساجد ( پایگاه های مقاومت بسیج ) ، کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی - هنری )

10- چرا وظیفه داریم از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟

زیرا این مکان ها متعلّق به همه ی مردم هستند.

11- برخی از مؤسسات و سازمان هایی را که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند ، نام ببرید.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، سازمان دانش آموزی ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، سازمان تربیت بدنی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

12- هنگام حضور در ورزشگاه ها چه آداب و مقرراتی را باید رعایت کنیم ؟

برای تهیه بلیت ، نوبت را رعایت کنیم.

از مسخره کردن یک تیم یا هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم مورد علاقه مان را تشویق کنیم.

از اموال عمومی حافظت کنیم.

با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.

با انتظامات یا کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم.

13- به هنگام استفاده از بوستان ها ( پارک ها ) چه مقرّراتی را باید رعایت کنیم ؟

روی چمن ها راه نرویم و فقط از پیاده روها استفاده کنیم.

گل ها را نچنیم.

زباله ها را در سطل های مخصوص بریزیم.

14- در گذشته بچه ها بیش تر بازی های ... گروهی ... انجام می دادند.

15- بازی های بچه ها در گذشته اغلب جنبه های ... حرکتی ... یا ... قدرتی ... داشتند.

16- امروزه بازی های ... رایانه ای ... در بین بچه ها رواج پیدا کرده است.

17- برای استفاده ی بهتر و مفید تر از اوقات فراغت باید ... برنامه ریزی ... مناسب داشته باشیم.

18- برای پر کردن اوقات فراغت علاوه بر علاقمندی های خودمان ... شرایط ... و ... امکانات ... را هم باید در نظر بگیریم.

 

فعالیت  ( 4)

گفت و گو کنید : به نظر شما استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای ممکن است چه ضرر هایی داشته باشد ؟

از جمله ضررهای استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای :

- نداشتن فرصت برای انجام متعادل دیگر فعّالیت های زندگی

- از دست رفتن فرصت بودن در کنار خانواده و لذّت بردن از گفت و گو با آنها

- پرخاشگری به علّت آموزش خشونت در برخی از بازی  ها

- مشکلات جسمانی از جمله ضعف بینایی

- ضعف درسی و ...

فعالیت ( 9)                               صفحه ی 76

به وطور گروهی کاربرگه ی شماره 18 کتاب کار را درباره ی آداب و مقرّرات برخی مکان های عمومی گذران اوقات فراغت ، تکمیل کنید.

 

کاربرگه ی شماره ی 18

مقرّرات مکان های گذران اوقات فراغت

به طور گروهی هم فکری کنید و چند مورد از مقرّرات استفاده از این مکان ها را بنویسید.

 

کتابخانه ها و کانون های فرهنگی - هنری

·سکوت را رعایت کنیم.

·در این مکان ها آشغال نریزیم.

·کتاب ها و وسایل را بدون اجازه برنداریم.

·کتاب های امانت گرفته شده را در موعد مقرّر به کتابخانه بازگردانیم.

·از اموال عمومی حفاظت کنیم.

سالن های تئاتر و نمایش و سینما

·برای تهیه بلیت ، نوبت را درصف رعایت کنیم.

·با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آنها خارج شویم.

·از خوردن تخمه و پسته خوددداری کنیم.

·بلند حرفت نزنیم و بلند نخندیم .

·از اموال موجود در سالن حفاظت کنیم.

موزه های و گنجینه ها

·برای تهیه ی بلیط ، نوبت را رعایت کنیم.

·با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.

·به آثار با ارزش موزه ها دست نزنیم.

·از دویدن در سالن خودداری کنیم.

·در صورت ممنوعیت ، عکس یا فیلم نگیریم.

 



برچسب ها سوالات درس 14 اجتماعی ششم